Článek: Chceme být až k smrti krásní. Proč?

20.07.2020

Žijeme ve světě tváří. Ve světě, kdy nejen celebrity plní svými perfektním těly a tvářemi obálky časopisů a domovské stránky webů, ale také politici nosí make-up, nechávají se upravovat ve Photoshopu a kdo nemá tzv. "knihu obličejů" - Facebook, jako by nežil. Svět internetu a svět obrázků je světem lží - chudoba je zobrazena jako krásná a staré rozpadlé budovy nabývají na fotkách dojem nového uměleckého smýšlení krásna. 

Když mi bylo asi dvanáct, mamka mi řekla větu, kterou si do teď pamatuju úplně jasně: "Vždycky bude někdo krásnější, chytřejší, mladší než ty, ale tak to je..." Tak to skutečně je, tak proč se všichni snažíme být tou nejlepší verzí svého já i na úkor tomu, že se může jednat o iluzi - a to hlavně v souvislosti s internetem a sociálními sítěmi. A je nám to vůbec k něčemu? 

První dojem, aneb ber nebo nech být

Je jedno, jestli se bavíme o prvním dojmu na prvním rande, o prvním dojmu při návštěvě nové webové stránky, nebo dojmu z Instagramového profilu jakéhosi influencera. Pokud nás nevtáhne jeho vzhled do několika málo minut - odcházíme (případně si toho partnera nevybereme pro život). První dojem je skutečně jen o vzhledu. Běžně se udává, že zaberou pouhých 7 sekund, než si o nás někdo udělá svůj první obrázek. A na internetu tomu není příliš jinak - lidé na webech tráví pouhých 15 s a svou pozornost ztrácí už někdy kolem 8 s. Právě proto se všichni snaží o krásu, nápaditost a celkovou vzhlednost nejen své vlastní tváře.

Krásná tvář je zárukou úspěchu?

Společnosti tomu skutečně věří - ať už žádáte o pozici na místo prodavače, právníka, nebo strojového inženýra, je velká pravděpodobnost, že nejen vaše schopnosti a dovednosti, ale také vaše tvář vás prodá. V rozhovoru pro NewYorkTimes řekl Daniel S. Hamermesh, profesor ekonomie na univerzitě v Texasu a autor knihy Beauty Pays (kniha o tom, proč jsou atraktivní lidé více úspěšní):

"Většina z nás si v pozici zákazníka raději nakoupí u hezkých prodavačů bez ohledu na své předsudky a postoje, stejně jako porotci u soudu více naslouchají dobře vypadajícím právníkům, jako voliči volí lépe vypadající politiky, nebo stejně jako studentům se lépe učí od dobře vypadajících profesorů."

Krásná tvář nahrazená a pomíjivá

Problém nastává ve chvíli, kdy se krása stává jedinou určující veličinou - ať už si to chceme přiznat, nebo ne, krása je pomíjivá a člověk je nahraditelný. Krása, která prodává ve dvaceti neprodá člověka po třicítce a krása, která byla krásnou ve dvacátém století, zřejmě neobstojí v trendu ve století jednadvacátém. A právě o pomíjivosti se nikdy nemluví... Společnosti vám ukáží, jaké kupovat jídlo pro novou redukční dietu, influenceři předvedou tipy na nejlepší letní dovolenou po Karibiku, ale většina z nich vám už neřekne, že během dovolené dostali střevní potíže, že je bolí celou cestu hlava a že si našli první vrásku. Tak jako my, všichni stárnou a mají potíže.

1940, reklama na Coca-Colu v éře pinup girls
1940, reklama na Coca-Colu v éře pinup girls


Zdrcující krása

A právě díky pomíjivosti a nahraditelnosti krásy i lidského života, se cíl krásy zdá být úplně směsným. Krása nás nečiní lidštějšími, nečiní nás ani schopnějšími. Naopak si dovoluji tvrdit, že by bylo mnohem lépe, kdyby někteří z těch krásných známých tváří byly tváře zcela běžné, zato měly pod tou vrchní slupkou také něco navíc - myšlenky, nápady, schopnosti, které posunou nejen je, ale i tu skupinku lidí, která je sleduje.

Negativní dopady krásy

Díky nekonečné touze po kráse se děje:

  • PPP (porucha příjmu potravy), které mimo jiné mohou u člověka propuknout právě v návaznosti na všechnu tu "nutnou krásu" kolem
  • nezdravé diety, které člověka sice nemusí dovést až do PPP, ale mohou vážně ublížit, praktikuje-li je člověk po delší dobu
  • přehnané plastické operace
  • používání nezdravých nelicencovaných produktů (prášky, krémy apod.)
  • nebo vysilující a tělo devastující cvičební plány
  • obecné spalování penež a času

Sranda na tom celém je, že i "krásní" lidé zapadají do tohoto devastujícího kruhu, právě kvůli pomíjivosti, kterou krása je. Pokud člověk zapadne do kruhu honby za pomíjivostí je dost pravděpodobné, že si přestane vážit sebe jako člověka, svých skutečných kvalit a toho, co z něj nedělá jen krásnou bytost-objekt, ale také osobnost.

Krása je krásná, kýčovitá a pomíjivá, ale je to něco, co do našeho života potřebujeme a čím se obklopujeme. Krása by neměla náš život řídit a ani my bychom jí neměli náš život zcela podřizovat. Klíčem ke štěstí je jako u všeho - brát věci tak jak jsou, žít zdravě a dělat to, co nás baví, obklopovat se lidmi, kteří nás mají rádi i za to jací jsme (nebo snad i přesto jací jsme), tudíž nás nevymění hned, jak se nám ve vlasech objeví první šedina. A vždy si užívat, chvil, dní, nocí, kdy na tomhle kusu země můžeme žít.


Na závěr si můžete pustit video, kde modelka Cameron Russel mluví o té "genetické loterii", kterou vyhrála, ale která je přesto všechno jen dílkem v tvůrčí činnosti lži a faleše. 

© 2020 Vali Rewa | Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky